Methode

De lessen worden op een dusdanige manier gegeven dat u als baas/bazin de hond echt leert kennen en u samen met uw hond een hecht team wordt.

Het leren kennen gaat door middel van kalmerende signalen. Elke hond geeft signalen af maar die begrijpen wij niet altijd. De methode van kalmerende signalen is ontwikkeld door Turid Rugaas uit Noorwegen. Ik heb een instructeurscursus van deze methode gevolgd en daardoor kan ik alle honden, groot en klein en alle rassen "lezen".

Een voorbeeld: als een hond het commando "zit" thuis kan maar op de hondenschool volgt hij het niet op, dan worden wij als baas vaak boos. Maar door die boosheid gaat de hond het commando helemaal niet meer opvolgen met als gevolg dat de baas nog bozer wordt en mogelijk een ruk aan de lijn geeft. Daardoor gaat de hond misschien wel zitten maar straalt de hond uit: "baas, wat doe je me aan?"

Vaak gaan er aan het niet opvolgen van een commando signalen vooraf. Wat voor signalen kunnen dit zijn? Poot opheffen, kop afwenden, vluchtgedrag, oogjes klein of groot maken, etc.,etc. Daarbij kunnen de volgende oorzaken een rol spelen: je wilt te snel of je hebt te veel geoefend of de situatie is te moeilijk of de hond is te gespannen of je bent zelf niet ontspannen. Samen met u ga ik dan kijken/observeren hoe we het wel voor elkaar kunnen krijgen dat de hond gaat zitten en dat de rust weer in de hond komt.

Wij, als baas/ouder hebben de taak om de hond te begeleiden en om het zo prettig mogelijk te maken in de desbetreffende omgeving.

Het gaat er niet om wat jij precies wilt van je hond maar dat je leert kijken/observeren wat je hond wil en aankan. En wat is er dan nodig om als team te laten functioneren. Dus een basis van lichamelijke activiteiten, geestelijke activiteiten en rust.

En dit begeleiden is bij elke hond en elk mens uniek en samen met mijn ruime ervaring gaan we kijken wat voor jullie de beste methode is. Eerst leren samenwerken tot een basis. Hoe lang het duurt voor de basis er is kan ik niet aangeven. Juist omdat elke baas en hond uniek is. Niet iedere hond leert even snel en ook elke baas niet. Bij Esthers hondenschool leer je geduld te krijgen zodat je hond dit van jou kan leren. Ook onze eigen lichaamshouding telt mee in dit verhaal. Een hond kan jou 24 uur per dag observeren maar wij kunnen de hond niet 24 uur observeren. Daarom is onze houding essentieel bij de basis voor ons vertrouwen en de basis van het samenwerken.

Straffen is in mijn ogen niet nodig, begeleiden van het gedrag wel. Straffen schaad het vertrouwen en kost zoveel moeite om het vertrouwen weer te herstellen. Ik ga je leren hoe negatief te negeren en het positieve gedrag van je hond naar voren te brengen.

Er wordt lesgegeven volgens concept training. Wat is concept training?

We gaan kijken naar concepten zoals bv. beloningsgevoeligheid, zelfstandigheid, keuzes kunnen maken in opwinding, zelfvertrouwen etc.

Iedere hond en ieder ras en ook een kruising heeft via de genetica een eigen aanleg voor bovengenoemde concepten. Daarnaast zijn leerervaringen in het nest ook erg belangrijk.

Deze concepten gaan we trainen d.m.v. korte spellen die je snel kan inzetten in de praktijk. De hond krijgt op zijn eigen niveau de spellen aangeboden en de hond mag leren nadenken om tot een succes te komen. Dit noemen we shaping. De spellen die we o.a. gaan trainen zijn focus, nabijheid en rust kunnen nemen.

En na die zeer belangrijke basis kunnen jullie leuke uitstapjes maken in de diverse hondensporten of gewoon genieten van een gehoorzame huishond.

Natuurlijk blijf ik op de hoogte van de nieuwste technieken die visie verbreden en versterken.

Dit doe ik d.m.v. div. boeken, trainingen en seminars te volgen.

Dit zijn o.a. geweest:

Instructeurscursus kalmerende signalen
Stress free obedience gegeven door Raili Halme
Seminar - 101 Ways to Think Outside the Box door Emily Larlham
Balans en Coordinatie workshop gegeven door Sam Turner
Hersenwerk voor honden gegeven door Inge van Harte
De puppy en de jonge hond seminar gegeven door Turid Rugaas
Driedaagse workshop verrijkte omgeving, tracking en mantrailing gegeven door Anne lille Kvam
Cirkeltraining gegeven door Judith Lissenberg
Free style dogdance weekend gegeven door Emily Larlham
Onderlinge BAT training en het BAT instructie boek van Grisha Stewart
Platvorm workshop voor dogdance gegeven door Marina Stilkenberg